امور کنسولی

سوالات متداول کنسولی

 

سوالات متداول کنسولی

 

1-آیا امکان انجام امور وکالت به صورت غیر حضوری میباشد؟

-خیر،با توجه به اهمیت امور وکالتی و الزام به امضا وکالت توسط موکل در حضور کارشناس کنسولی و احراز هویت ، تایید وکالت تنها با حضور موکل به همراه مدرک هویتی ایرانی عکسدار امکانپذیر است.

2-چنانچه یکبار انگشت نگاری جهت انجام عدم سوء پیشینه در کنسولی صورت گرفته باشد،روند صدور مجدد آن به چه صورت است؟

-اگر اثر انگشت شما یکبار نزد بخش کنسولی ثبت شده باشد،نیازی به اخذ مجدد آثار انگشتان نمی باشد و تنها با بارگذاری مدارک در سامانه میخک و اصل مدارک هویتی به بخش کنسولی مراجعه نمایند.

3-کارت ملی هوشمند در سفارت صادر میشود؟

-خیر،صدور کارت ملی در خارج از کشور میسر نبوده و مراحل صدور آن تنها در داخل کشور انجام میشود.لازم به ذکر است کارتهای ملی قبلی در سفارت خانه ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران اعتبار دارد.

4-برای تعویض شناسنامه نیاز به ثبت نام در سامانه میخک میباشد؟

-خیر،تنها برای صدور شناسنامه فرزند تازه متولد شده نیاز به ثبت نام در سامانه میخک می باشد.

5-نحوه تنظیم وکالت نامه به چه صورت است؟

-تنطیم وکالت نامه در خارج از کشور تنها از طریق سامانه میخک صورت میگیرد به این صورت که متقاضی بعد از ورود به سامانه و ثبت نام اولیه بنا به نیاز خود نوع وکالت را انتخاب وپس از اخذ کد رهگیری از سامانه، همراه مدرک شناسایی معتبر ایرانی (گذرنامه،کارت ملی و یا شناسنامه)به بخش کنسولی مراجعه مینماید.

6-امکان ارسال وکالت به ایران از طریق کنسولی میباشد؟

-بله،با تمهیدات انجام شده جهت رفاه حال مراجعین،بعد از تایید نهایی وکالت توسط کارشناس مربوطه در صورتی که متقاضی مایل باشد بعد از اخذ هزینه ارسال،تصویر وکالت به وزارت خارجه یا نمایندگی آن در سایر استانها ارسال و تحویل شخصی که موکل معرفی کرده است،داده میشود.

7- آیا روند ثبت ازدواج برای دو فرد ایرانی در مالزی امکان پذیر میباشد؟

-بله،اما با توجه به طولانی بودن و دشوار بودن این مراحل در کشور مالزی توصیه میشود که با تنظیم وکالت نامه وتعیین وکیل، ثبت ازدواج در ایران انجام گیرد.

8-در صورت مشاهده اخطار در سامانه میخک در خصوص مغایرت اطلاعات هویتی چه باید کرد؟

-در صورت بروز چنین مشکلی با بخش سجلات کنسولی سفارت تماس کرفته و مشکل خود را مطرح نمایید.

 

 

 

 1-نحوه تشکیل پرونده دانشجویی به چه صورت انجام می پذیرد؟

دانشجویانی که در دانشگاه های مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت و درمان در مالزی تحصیل می نمایند می توانند نسبت به تشکیل پرونده دانشجویی و استفاده از تسهیلات غیر ارزی اقدام نمایند. متقاضیان تشکیل پرونده دانشجویی می بایست از طریق سامانه میخک به آدرس http://mikhak.mfa.ir ثبت و سپس با اصل مدارک بارگزاری شده به بخش دانشجویی مراجعه نمایند.

 

2-مزایای تشکیل پرونده دانشجویی چیست؟

افراد دارای پرونده دانشجویی می توانند از تسهیلات غیر ارزی شامل گذرنامه رایگان (دانشجو و خانواده) و همچنین مهر خروج دانشجویی جهت عدم پرداخت عوارض خروج از کشور (دانشجو و خانواده) استفاده نمایند.

 

3-مدت استفاده از تسهیلات غیر ارزی برای هر مقطع چند سال می باشد؟

ارائه تسهیلات غیر ارزی به دانشجویان مقطع کارشناسی 6 سال، کارشناسی ارشد 3 سال و دکتری 6 سال از زمان شروع تحصیل می باشد. لازم به ذکر است مدت زمانی که دانشجو از دانشگاه مرخصی گرفته به مدت استفاده از تسهیلات اضافه نخواهد شد.

 

4-نحوه تایید مدارک فارغ التحصیلی به چه صورت انجام می گردد؟

مدارک فارغ التحصیلی شامل ریز نمرات و یا گواهی فارغ التحصیلی (به زبان انگلیسی و مالایی) می بایست در قسمت تایید مدارک، مدارک فارغ التحصیلی و ریز نمرات بارگزاری گردد. همچنین جهت تایید پایان نامه می بایست تصویر صفحه اول (شامل مشخصات دانشجو، عنوان پایان نامه و مشخصات استاد راهنما)؛ و صفحه ممهور به مهر دانشگاه و یا امضای استاد راهنما در قسمت گواهی پایان نامه بارگزاری گردد. لازم به ذکر است جهت تایید مدارک فارغ التحصیلی و پایان نامه نیازی به مراجعه حضوری به بخش کنسولی نمی باشد و مدارک پس از دریافت پاسخ استعلام از دانشگاه در سامانه میخک تایید می گردد.

 

5-آیا مدارک تحصیلی جهت تایید ممهور به مهر سفارت می گردد؟

خیر. تمام مدارک تحصیلی به صورت سیستمی و بدون درج مهر تایید می گردد.

 

6-مدت زمان تایید مدارک فارغ التحصیلی چقدر می باشد؟

مدارک فارغ التحصیلی پس از بارگزاری در سامانه میخک جهت استعلام به دانشگاه مربوطه ارسال می گردد. لذا تا دریافت پاسخ از سمت دانشگاه امکان تایید مدارک وجود ندارد. معمولا دانشگاه های مالزی بین مدت 1 الی 2 هفته پاسخ استعلام را می دهند. در صورت عدم تایید مدارک بعد از این مدت موضوع را به بخش کنسولی اطلاع دهید تا مجددا از دانشگاه محل تحصیل پیگیری گردد.


 

7-نحوه خروج افرادی که اقامت قانونی آنان به پایان رسیده است به چه صورت انجام می پذیرد؟

آن دسته از افرادی که هرگونه روادید آنها اعم از روادید توریستی، دانشجویی، کاری و ... از تاریخ 1 ژانویه 2020 به اتمام رسیده است می توانند بدون مراجعه به اداره مهاجرت مستقیماً تا مدت 14 روز کاری پس از  MCOبه فرودگاه مراجعه و از کشور خارج شوند. لازم به ذکر است این دسته از افراد شامل هیج گونه جریمه نقدی و یا قرار گرفتن در لیست سیاه (Black List) نمی شوند.

آن دسته از افرادی که اقامت آنها قبل از تاریخ 1 ژانویه 2020 به اتمام رسیده می بایست جهت حل مشکل اقامتی خود به یکی از ادارات مهاجرت مراجعه تا مراحل قانونی را طی نمایند. لازم به ذکر است تصمیم گیری در این خصوص بر عهده دادستانی و اداره مهاجرت مالزی می باشد و هرگونه جریمه های نقدی، قرار گرفتن در لیست سیاه (Black List) و یا حتی بازداشت در انتظار این دسته از افراد خواهد بود.

 

8-مبلغ جریمه اقامت غیر مجاز چقدر است؟

برای اقامت غیر مجاز کمتر از 10 روز به صورت روز شمار و روزانه 30 رینگت، کمتر از 6 ماه 1100 رینگت، کمتر از 1 سال 2100 رینگت و بیش از 1 سال مبلغ 3100 رینگت.

 

9-نامه گمرک چیست؟

نامه گمرک یکی از تسهیلاتی است که به ایرانیانی که بیش از 1 سال در خارج از کشور اقامت دارند اعطا می گردد. نامه گمرک جهت ترخیص وسایل دست دوم منزل بدون پرداخت عوارضی می باشد. (ارسال بار به عهده خود متقاضی است). همچنین این نامه برای هر فرد فقط 1 بار صادر می گردد.

 

پ) بخش گذرنامه

1-آیا با تغییر محل اقامت در گذرنامه از ایران به مالزی ‍،از عوارض فرودگاهی خروج از کشور معاف خواهم شد؟

خیر،تغییر محل اقامت باعث معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور نمیشود.

2-آیا می توانم با گذرنامه که تاریخ اعتبار آن گذشته است به ایران سفر کرد؟

بله،شما میتوانید با گذرنامه ای که تاریخ اعتبار آن تمام شده است به ایران سفر کنید ولی نمیتوانید با همان گذرنامه از کشور خارج شوید و باید در ایامی که در ایران هستید نسبت به تهیه گذرنامه جدید اقدام کنید.

3-مجوز خروج همسر و فرزندان چیست؟

کسانی که از سفارت ایران یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران گذرنامه با محل اقامت ایران دریافت مینمایند باید در هنگام سفر به داخل مدارک مثبته برای خروج از کشور را ارائه نمایند.

در این خصوص آقایانی که در سن مشمولیت قرار دارند باید مدارک مربوطه به خدمت وظیفه یا معافیت خود را به پلیس گذرنامه جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند.

خانم ها و فرزندان زیر 18 سال هم برای خروج از کشور نیازمند مجوز همسر هستند.

4-چگونه میتوان به همسر و فرزندان زیر 18 سال مجوز خروج از کشور داد؟

اگر در داخل کشور تشریف دارید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و در خارج از کشور از طریق سامانه میخک بخش وکالتنامه اقدام به تنظیم مجوز خروج از کشور همسر و فرزندان بنمایند.

5-خروج مشمولین چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

سن مشمولیت در ایران از 18 سالگی است و کسانی که مقیم خارج از کشور بوده و حداقل 3 سال در خارج از کشور اقامت داشته اند ،می توانند درخواست مجوز خروج مشمولین نمایند.براساس این مجوز شخص میتواند سالی دو بار و حداکثر برای سه ماه به ایران سفر کند.