روابط ج.ا. ایران با مالزی

روابط ج.ا.ایران با مالزی:

رابطه دو کشور بعد از انعقاد موافقت نامه دوستی ومودت در ژانویه ۱۹۶۸  و مبادله آن در سال ۱۹۷۰ شکل گرفت. روابط سیاسی ایران و مالزی در سال ۱۳۴۵ با تاسیس سفارت مالزی در تهران برقرار گردید و سفیر ایران در بانکوک نیز بعنوان سفیر اکردیته در مالزی تعیین شد. بعد از انقلاب اسلامی و در سال 1361 با گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شد و رفت و آمدهای زیادی در سطح مقامات بلند پایه دو کشور صورت گرفت که از جمله آنها می توان به سفرهای ذیل اشاره نمود:

سفر رؤسای جمهور وقت آیت الله هاشمی رفسنجانی (سال ۱۳۷۳)، حجت الاسلام خاتمی (سه نوبت) در چارچوب دوجانبه، شرکت در اجلاس سران عدم تعهد، و سازمان کنفرانس اسلامی (سال۱۳۸۱)، آقای احمدی نژاد (سه نوبت) در اسفند ماه ۱۳۸۴ سفر دوجانبه، مرداد ماه ۱۳۸۵ جهت شرکت در اجلاس فوق العاده سران کشورهای اسلامی و تیر ماه ۱۳۸۷ جهت شرکت در اجلاس سران دی هشت)، در سال ۱۳۹۵ اقای حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران در قالب سفر منطقه ای از مالزی بازدید به عمل آورد. آقای روحانی مجددا در سال ۱۳۹۸ جهت شرکت در فروم کوالالامپور به مالزی سفر نمود. خانم دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در تیر ۱۳۹۷ به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به مالزی سفر و با نخست وزیر و معاون نخست وزیر مالزی دیدار نمود. همچنین از سوی مقامات مالزیایی سفر نخست وزیران وقت مالزی آقای ماهاتیر محمد دو بار در سالهای ۱۳۷۲ و ۱۳۷۶، عبدالله احمد بداوی جهت شرکت دراجلاس سران D-8 (در سال ۱۳۸۲) و همچنین در سالهای ۱۳۸۴ و۱۳۸۷ درچارچوب دو و چند جانبه به کشورمان قابل ذکر است. همچنین می توان به سفرهای متعدد آقای پاندیکار امین رئیس مجلس نمایندگان مالزی به کشورمان اشاره کرد.

از پیامدها و نتایج روابط بین ج.ا.ایران و و مالزی امضاء چندین توافقنامه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور می باشد.  از جمله موافقت نامه تجاری ایران ومالزی ۱۹۸۹، موافقت نامه همکاری فرهنگی ۱۹۹۱،‌ موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف ۱۹۹۲، موافقت نامه  تشویق و حمایت از سرمایه گذاری متقابل ۲۰۰۲،‌ موافقت نامه خدمات حمل ونقل هوایی ۲۰۰۵. همچنین در سال ۱۴۰۱( ۲۰۲۲و ۲۰۲۳) متن نهایی ۳ موافقت نامه همکاری حقوقی - قضایی معاضدت قضایی در امور کیفری، استرداد مجرمین،‌انتقال محکومین به حبس  میان دو کشور پاراف شده و منتظر امضا نهایی آن هستیم. علاوه بر آن، همکاری خوب طرفین در زمینه های مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بخصوص مسائل مهم جهان اسلام در مجمع عمومی سازمان ملل متحد  و حمایت از کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی تبلور یافته است. بر اساس اعلام اداره آمار مالزی حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۳۶ میلیون دلار بوده است. صادرات مالزی ۷۸۲ میلیون دلار که عمدتا روغن پالم و صادرات ایران ۵۴ میلیون دلار و بترتیب شیلات، خشکبار و پتروشیمی بوده است 

 در سال ۱۴۰۱ و بعد از پایان محدودیت های دوران کووید - ۱۹ چندین پیام و تماس تلفنی میان رهبران دو کشور مبادله شده است و چشم انداز مثبتی برای تبادل هیات های سیاسی و برگزاری کمیسیون همکاری های مشترک بچشم می خورد و انتظار می رود روابط سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی دو کشور در سال ۱۴۰۲ روند رو به رشدی داشته باشد.