موزه ها

موزه ها همواره یکی از جاذبه های توریستی به شمار می رفته اند. در ایران نیز بر اساس آخرین آمار۶۰۰ موزه فعال در شهرهای مختلف وجود دارد که بخش اعظم آنها توسط بخش های دولتی و مزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان اداره می شود. اطلاعات کامل در باره موزه های کشورمان در سایت این وزارت خانه ( www.mcth.ir) قابل دستیابی است. عناوین و اطلاعات برخی از مهم ترین موزه های ایران بشرح زیر است :

موزه ایران باستان:‌ موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران که مهم ترین موزه کشور در میان مراکز نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه های باستان شناسی به شمار می رود، در سال۱۳۶۰ افتتاح شده است. جالب است بدانید که نما و سر در ورودی موزه نیز متأثر از آثار درون آن بوده و به سبک نمای ایوان کسری ساخته شده است.

موزه هنرهای معاصر: موزه هنرهای معاصر تهران یکی از ارزشمندترین گنجینه های هنری ایران و جهان به شمار می رود. این موزه که در سال۱۳۵۶ تأسیس شده است، اثار هنرمندان بزرگی چون پیکاسو، گوگن، ماگریت، ارنست، پولاک و جاکومتی را در خود جای داده است. موزه هنرهای معاصر که معماری بی نظیر آن با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی شده، در گوشه ای از پارک لاله تهران قرار گرفته است

موزه سینما: این موزه جدید که در سال۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرد، در خیابان ولیعصر و در دل عمارت باغ فردوس قرار گرفته است. موزه سینما در حقیقت گنجینه ای از عکس ها، اسناد، وسایل و تجهیزات قدیمی سینما است 

موزه آستان قدس رضوی: آستان قدس رضوی یکی از بزرگ ترین مجموعه های موزه ایران را زیر نظر خود دارد. این موزه در سال۱۳۲۴ افتتاح شد. این موزه در ابتدا شامل دو تالار در یک طبقه بود که به مرور زمان توسعه پیدا کرده و پس از انقلاب نیز۱۴ گنجینه تخصصی به آن افزوده شد.

موزه ملی ملک: کتابخانه و موزه ملی ملک که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی توسط حسین آقا ملک ( یکی از خیرین و وقف کنندگان بزرگ مشهد) تأسیس شد، در خیابان سپه تهران واقع شده است. موزه ملک در حقیقت یک مجموعه فرهنگی متشکل از کتابخانه و موزه می باشد که جزو موقوفات آستان قدس رضوی به حساب می آید.

کاخ موزه سعدآباد: کاخ سعدآباد که امروزه مجموعه ای از موزه ها را نیز در خود جای داده، در شمالی ترین نقطه تهران، دربند بنا شده است. این مجموعه علاوه بر کاخ های متعدد شامل چندین هکتار جنگل طبیعی، چشمه، قنات، باغستان و رودخانه نیز می شود. بنای کاخ سعد آباد به دوره قاجار بر می گردد که سکونتگاه ییلاقی شاهان در آن دوره بوده است.

موزه ارتباطات: موزه پست و مخابرات که به نام موزه ارتباطات در سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرد در یکی از قدیمی ترین ساختمان های دولتی تأسیس شده است. در حقیقت ساخت این بنای شکیل به سال۱۳۰۷ و وزارت صوراسرافیل و نظام الدین حکمت باز می گردد. بر طبق مستندات طراحی این بنا بر عهده مهندسان و طراحان گرجی، ارمنی و ایرانی بوده است.

کاخ موزه گلستان : این کاخ یگانه موزه ثبت‌شده‌ی تهران در میراث فرهنگی یونسکواست. کاخ گلستان جزئی  کاخ موزه‌های اشرافی و شکوهمند کشورمان است؛ مکانی بسیار خوش‌منظر و باشکوه که معماری خاص ایرانی-اروپایی و تزئینات مفرط و مجلل دارد. این کاخ بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد 

 کاخ موزه نیاوران : این کاخ، اقامتگاه اشرافی شاهان ایران بوده است و مملو از کاخ‌های سلطنتی و باشکوهی است که پس از سقوط نظام شاهنشاهی تغییر کاربری داده و در طی این سال‌ها به موزه‌هایی دیدنی و جاذبه‌هایی دل‌فریب و تماشایی مبدل گشته‌اند.