تقسیمات کشوری

تقسیمات کشوری مالزی:

مالزی به معنای مجمع الجزایر ملایو می باشد. این کشور در جنوب شرق آسیا واقع شده است که شامل دو بخش مالزی غربی (peninsular) مشتمل بر 11 ایالت به انضمام کوالالامپور و بخش شرقی در جزیره بورنئو که شامل ایالات صباح و ساراواک و یک جزیره کوچک به نام لابوان در خارج از جزیره صباح می باشد. وسعت سرزمینی این کشور 329758 متر مربع می باشد. مالزی در 31 اوت 1957 به استقلال دست یافته است. شهر کوالالامپور پایتخت مالزی به شمار می رود که در منطقه فدرالی کوالالامپور واقع شده است.

بر اساس آمار سال ۲۰۲۲، جمعیت این کشور ۳۳ میلیون میلیون نفر به ثبت رسیده است. نرخ رشد جمعیت در این کشور ۲٪ می باشد. نژاد ملایو ۶۰٪، نژاد چینی ۲۸٪، نژاد هندی کمتر از ۱۰٪ و حدود ۱۲٪ سایر اقوام غیر مالزیایی  جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. زبان رسمی این کشور، ملایو می باشد لیکن زبانهای انگلیسی و چینی و تامیلی نیز در این کشور رواج دارد. دین رسمی مردم مالزی براساس قانون اساسی، اسلام (حدود 60 درصد از کل جمعیت) است. نژاد ملایو در مالزی معمولا بعنوان مسلمان شناخته می شود. سایر ادیان مانند بودیسم، کنفوسیوس، مسیحیت و سایر ادیان در صلح و آرامش می توانند در انجام اعمال دینی و عبادی خود از آزادی برخوردارند.

لازم به ذکر است که هر حزب یا مجموعه احزابی که بتوانند بیشترین آراء را در انتخابات مجلس ایالتی کسب نمایند می توانند سروزیر آن ایالت را انتخاب نمایند. هم اکنون 9 ایالت از ایالات سیزده گانه مالزی در اختیار جبهه ملی (دولت حاکم) و مابقی در اختیار جبهه مخالفین است. 

ایالتهای مالزی:

ایالتهای شبه جزیره مالزى یا مالزى غربى عبارتند از:

۱. جوهور (Johor) که در جنوبی ترین منطقه شبه جزیره واقع شده و با ۱۹۹۸۵ کیلومترمربع مساحت،  جمعیتى معادل 3.35 میلیون نفر را در خود جاى داده است. مرکز این ایالت شهر جوهور بارو (Johor Baharu) است. ایالت جوهور توسط یک پل به سنگاپور متصل مى شود.

 ۲. کداح (Kedah) با ۹،۴۳۵ کیلومترمربع مساحت، جمعیتى معادل 1.95 میلیون نفر دارد و مرکز آن شهر آلوستار (Alur Setar) است. ایالت کداح به ”جام برنج“ مالزى معروف مى باشد.

 ۳. کلانتان (Kelantan) با ۱۴،۹۳۰ کیلومتر مربع مساحت داراى 1.54 میلیون نفر جمعیت و مرکز آن شهر کوتا باهارو (Kota Baharu) مى باشد. این ایالت مرکز فرهنگ ملایو به شمار می رود.      

 ۴. ملاکا (Melaka) داراى ۱،۶۵۰ کیلومتر مربع مساحت و 820 هزار نفر جمعیت است. مرکز این ایالت، شهر ملاکا (Melaka) است که قدیمی ترین شهر مالزى بوده و داراى ساختمانهائى از زمان حضور پرتغالیها مى باشد.

۵. نگرى سمبیلان (Negari Sembilan)، ۶۰۶۴۳ کیلومتر مساحت و جمعیتى معادل 1.02 میلیون نفر دارد و مرکز آن شهر سرمبان (Seremban) است.     

 ۶. پاهانگ (Pahang) با ۳۵،۹۶۵ کیلومترمربع مساحت، جمعیتى معادل 1.50 میلیون نفر دارد و مرکز آن شهر کوانتان (Kuantan) است. پاهانگ بزرگترین ایالت شبه جزیره مالزى است.     

 ۷. پینانگ (Pinang) با ۱،۰۰۳ کیلومترمربع مساحت، 1.56 میلیون نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر جورج تاون (George Town) است. این ایالت به ”مروارید مشرق زمین“ معروف است.     

 ۸. پراک (Perak) داراى ۲۱،۰۰۵ کیلومتر مساحت و 2.35 میلیون نفر جمعیت است و مرکز آن شهر ایپوه (Ipoh) مى باشد. پراک ایالت قلع مالزى است.

 ۹. پرلیس (Perlis)، کوچکترین ایالت مالزى است و با ۷۹۵ کیلومترمربع مساحت، 230 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر کنگر (Kangar) مى باشد. این ایالت هم مرز تایلند است.     

 ۱۰. سلانگور (Selangor)، با ۸،۲۰۰ کیلومترمربع مساحت جمعیتى معادل 5.46 میلیون نفر را در خود جاى داده و مرکز آن شهر شاه عالم (Shah Alam) است. بندر کلانگ در این ایالت بزرگترین بندر کشور است. این ایالت به لحاظ صنعتی، پیشرفته محسوب می شود.       

 ۱۱. ترنگانو (Trenccanu) با ۱۲،۹۵۵ کیلومترمربع مساحت، 1.04 میلیون نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر کوالاترنگانو (Kuala Terengganu) مى باشد.

 ایالات مالزى شرقى عبارتند از:      

  ۱. صباح (Sabah) با ۷۳،۷۱۱ کیلومترمربع مساحت، 3.21 میلیون نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر کینابالو است که بلندترین قله مالزى به نام قله کینابالو با ارتفاع ۴،۰۹۹ متر در این ایالت واقع شده است.

۲. ساراواک (Sarawak)، این ایالت که بزرگترین ایالت کشور است با ۱۲۴،۴۴۹ کیلومترمربع مساحت، 2.47 میلیون نفر جمعیت دارد مرکز آن شهر کوچینگ مى باشد.

 

 مناطق فدرال   :

سه منطقه فدرال در مالزى عبارت هستند از: کوالالامپور و پوتراجایا در مالزی غربی، و جزیره کوچک لابوان در کنار ایالت صباح در مالزی شرقی واقع شده است. منطقه کوالالامپور ۲۴۴ کیلومترمربع مساحت 1.67 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت مالزى در آن قرار دارد.