برخی مناسبت های فرهنگی مردم مالزی

مالزی دارای تنوع نژادی ومذهبی است. به همین خاطر در تمام طول سال ایام مهم زیادی است که مردم بر اساس فرهنگ واعتقادات خود آن  روز را گرامی داشته و مراسم فرهنگی وسنتی مخصوص آن روز را برگزارمیکنند. تأثیرفرهنگ چینی ها وهندوها بر فرهنگ مالایی در گرامی داشت این مناسبت ها مشهود است. تقریبا هر ماه یک یا چند مناسبت در کشور مالزی  برگزار میشود که عمدتا مراسم شاد و براساس  سنت و اعتقادات هستند. البته در سالهای گذشته که اینترنت و فضای مجازی رونق زیادی نداشت، مردم اهتمام بیشتری برای برگزاری مراسم این جشن ها داشتند. برخی ازاین مناسبت ها بشرح زیر است:

جشن عید فطر و قربان

مردم مسلمان مالزی همانند دیگر مسلمانان جهان این مناسبت را جشن میگیرند و عبادات مخصوص آن را انجام میدهند. مراسم با نمازعید فطر وعید قربان شروع و سپس خانواده ها به دیدار دوستان واقوام می روند و به همدیگر هدیه می دهند. در عید قربان گاو یا گوسفند قربانی می کنند.

جشن سال نو چینی

جشنواره سال نو چینی در مالزی یک جشن فرهنگی بزرگ است که از۱ تا ۲۸ ژانویه بر اساس تقویم قمری آغاز می شود و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد. سال نو چینی در سراسر مالزی جشن گرفته می‌شود و بسیاری از مالزیایی‌های چینی تبارمراسم «بازگشت به خانه» balik kampong)را جشن می‌گیرند. جشن‌ با یک شام تجدید دیدار در شب سال نو آغاز و با بازدید از معابد برای طلب برکت از خدای سعادت، دنبال می‌شود. این جشن مملو از رقص اژدها و جشن های فولکوریک است.

مراسم دیپاوالی

دیوالی که در مالزی به نام جشن چراغ های دیپاوالی شناخته می شود، منشا هندویی دارد. یکی از محبوب ترین جشن های دین هندو است که نشان دهنده پیروزی خیر بر شر است. جشن دیوالی یا جشنواره نورها در۱۵ اکتبر و نوامبر جشن گرفته می شود. در این جشن، دو خدای هندو پرستش می‌شوند: کالی و لاکشمی، همسر ویشنو.

مراسم تایپوسام

تایپوسام یکی از دیدنی‌ترین و شگفت‌انگیزترین جشن های مذهبی است. کلمه Thaipusam از ترکیب دو کلمه Thai، نام ماه تامیل، و Pusam، نام یک ستاره تشکیل شده است. این جشنواره توسط هندی‌های تامیل در سراسرمالزی و بویژه درغار«باتو» در کوالالامپور جشن گرفته می‌شود تا پیروزی خدای موروگان، که خدای هندوهای جنگ است، را منعکس کند.

مراسم وساک Wesak

این جشن در۲۹ ماه مه  برگزار میشود و یک جشن بودایی است که برای ادای احترام به تولد، روشنگری و رسیدن به نیروانا در زندگی خدای بودا جشن گرفته می شود. جشن‌ها در سپیده‌دم با جمع شدن بودایی‌ها در معابد برای دعا، ارائه غذا و کمک به فقرا آغاز می‌شود. این مراسم معمولاً با راهپیمایی و نشان دادن مجسمه بزرگ بودا همراه است. علاقمندان با تزئین معابد، کمک مالی به نیازمندان، مدیتیشن و ارائه غذای گیاهی جشن می گیرند.

جشنواره برداشت محصول در ایالتهای صباح و ساراواک

این مراسم ازماه ژوئن شروع و یک ماه کامل ادامه می یابد. این جشنواره بومی در این دو ایالت در پایان زمان برداشت محصول برگزار میشود. اساساً جشنی برای تشکراز ارواح مقدس برای برداشت محصول فراوان (برنج) است و یکی از مهم ترین جشنواره های برداشت محصول در مالزی است. کشاورزان برای ادای احترام به روح برنج «پادی» طبق رسوم سنتی جشن میگیرند.

جشن مردکا (روز استقلال)

در طول ماه اوت جشنواره مردکا بعنوان جشن استقلال کشورازحاکمیت بریتانیا (در۳۱ آگوست ۱۹۵۷) برگزار میشود. جشن مردکا یکی از باشکوه ترین جشن های ملی مالزی است آتش بازی و رژه باشکوه در میدان مردکا در کوالالامپور جزو لاینفک این جشن است.

روز ملی مالزی

هرسال در ۱۶ سپتامبر مردم مالزی این روز را جشن میگیرند. در این روز در سال ۱۹۶۳ ایالتهای صباح و ساراواک به مالایا پیوسته و کشور جدید با نام جدید مالزی( قبلا مالایا بود) تشکیل شد. از ایام بین  ۳۱ آگوست (‌روز استقلال) تا ۱۶ سپتامبر( روز ملی) در ایالتهای مختلف مالزی مراسمی جهت گرامیداشت این مناسبت ها برگزار میشود.